Koen 13 kotimaista kirjailijaa vuonna 2013

Minä en ole koskaan osannut suosia suomalaista, kun olen kirjastossa valikoinut itselleni luettavaa. Päinvastoin pikemminkin. Kyseessä ei (useimmiten) ole ollut millään muotoa tietoinen valinta, jotenkin sitä on vain päätynyt plokkaamaan mukaansa kaikkea muuta kuin kotimaista. Aukkoja sivistyksessä löytyy niin uudemmassa kuin vanhemmassa kirjallisuudessa niissä määrin, etten taida näin julkisesti kehdata myöntääkään, mitä kaikkea minulla on lukematta. Mikäpä minulle siis parempi haaste kuin Facebookissa(kin) leviävä Koen 13 kotimaista kirjailijaa vuonna 2013?

Rakettien paukkuessa taustalla (naapurin nassikat eivät ilmeisesti ole huomanneet, että paukutteluaika päättyi yli puoli päivää sitten) onnistuin kasaamaan tällaisen kasan kirjailijoita, runoilijoita ja teoksia, joita aion alkaneena vuonna kirjastosta kotiuttaa jossain järjestyksessä; tähän listasin kirjailijat aakkosjärjestyksessä miellyttääkseni päässäni majailevaa, pakkomielteistä aakkosjärjestyspeikkoa. Runoilijoiden kohdalla en ole nimennyt yksittäistä teosta, vaan luen mahdollisuuksien mukaan runokokoelman.

 

1. Blomqvist, Anni: Vägen till Stormskäret.
2. Härkönen, Anna-Leena: Heikosti positiivinen.
3. Kallas, Aino: Sudenmorsian
4. Korkea-Aho, Kaj: Se till mig som liten är.
5. Lappi, Arto.

 

6. Meriluoto, Aila.
7. Oksanen, Sofi: Puhdistus.
8. Pyysalo, Joni.
9. Rajaniemi, Hannu: The Quantum Thief.
10. Remes, Ilkka: Pääkallokehrääjä.

 

11. Tabermann, Tommy.
12. Utrio, Kaari: Vaskilintu.
13. Viita, Lauri.

Äkkiseltään laskien minun pitäisi lukea siis kuukaudessa karvan verran päälle yksi kotimainen kirja. Mokoma ei kuulosta millään muotoa mahdottomalta, mutta niin minä ennenkin olen uhonnut. Kunhan saan erään hobitin marssitettua sinne ja takaisin, taidan kipittää penkomaan kirjaston kotimaisen kaunokirjallisuuden valikoimia ensimmäistä kertaa naismuistiin!

P.S. Varaan itselleni oikeuden muokata listaa lennossa vähintäänkin luettavaksi ajattelemieni teosten suhteen, mutta mahdollisesti myös kirjailijoiden osalta.

