Yleisesti e-kirjoista

Kuten tarkkasilmäisimmät ovat saattaneet tekstikuvituksissa vilahtelevasta laitteesta päätelläkin, minä luen nykyään myös e-kirjoja, vaikka aiemmin vannoin käsi Tarulla Sormusten Herrasta, etten mokomaan hömpötykseen lähtisi mukaan. Minä kun pidän kirjoista ihan sellaisinaankin, fyysisinä objekteina, vaikka sisältö tärkeimmässä osassa onkin.

Kuopukseni syntymän jälkeen tajusin kuitenkin, että jopa minun elämässäni saattaisi olla e-kirjan kokoinen aukko. Se ilmeni muun muassa niinä iltaisina ja öisinä imetysmaratoneina, jotka rötkötin kylkeä välillä vaihtaen pimeässä makuuhuoneessa vailla tekemistä: minä kun olin fyysisesti aivan liian väsynyt kannatellakseni kirjaa, ja kaikki valaisuyritykseni herättivät vauvan järjestään. Toinen tärkeä lukumahdollisuus bussimatkojen aikana puolestaan kärsi, kun laukkuuni ei ihan yksinkertaisesti enää mahtunut kirjaa: yrittäkääpä itse tunkea keskiverto-olkalaukkuun kahden lapsen vaipat ja vaihtovaatteet, kosteuspyyhkeet, pari pukluharsoa, liivinsuojia, kaksi juomapulloa (yksi itselle, yksi esikoiselle), kamera, pari lelua ja rusina-aski – niiden klassisten lompakon, avainten ja puhelimen lisäksi siis – niin havaitsette, että pokkaritkin saattavat olla aivan liian isoja.

Alkuperäinen suunnitelmani oli saada mieheltäni hääpäivälahjaksi marraskuussa tai viimeistään joululahjaksi jonkin sortin Kindle. Palaveerattuamme hetken eri Kindle-mallien välillä päädyimme molemmat tahoillamme siihen ratkaisuun, että tablettitietokone (johon on saatavilla useita eri e-kirjanlukuohjelmia) olisi viisaampi vaihtoehto. Kun sitten lopulta havahduin huomaamaan puhelimeni vetelevän viimeisiään, ongelma ratkesi vähän kuin itsestään. Uusi, ihana puhelimeni, Samsung Galaxy S III, syrjäytti sangen sutjakkaasti Kindle- ja tablettihaaveeni. Sen lähes viiden tuuman näyttö on minulle aivan tarpeeksi suuri lukemiseen: olen joka tapauksessa niin likinäköinen, että sängyllä ilman laseja lukiessani olen lähes kirjaimellisesti nenä näytössä. Sitä paitsi laukkuparkani kokorajoitus tulee tälläkin saralla vastaan: en tahdo kantaa mukanani kahta laitetta, mikäli voin yhdistää ne.

Kindlellä on oma, ilmainen sovelluksensa Androidille kymmenien ja taas kymmenien muiden sovellusten lisäksi. Kokeiltuani useampaa ohjelmaa, olen päätynyt käyttämään Moon+ Reader -nimistä ohjelmaa, jonka maksullisen version hankin hiljattain. Monien blogaajien käyttämä Elisa Kirja -sovellus ajoi minut raivon partaalle hitaudellaan, massiivisella koollaan ja bugisuudellaan. Kindlen ohjelmaa olen käyttänyt vain lukiessani kirjaa, joka on julkaistu jollain niistä (harvoista) tiedostomuodoista, joita Moon+ Reader ei tue.

Mitäkö minä sitten pidän e-kirjoista noin yleisesti, ellei laitteistopuolta oteta huomioon? Pakkohan minun on myöntää, että kyllä minä tästä formaatista pidän. En ehtisi lukea puoliksikaan yhtä paljon, mikäli olisin perinteisten kirjojen armoilla: minä kun luen paljon imettäessäni iltaisin ja öisin, eikä vauva vieläkään arvosta lukulamppuani. Samoin bussimatkailu on nykyään palannut sille vanhalle, kunnon tasolle, jossa tajuan jossain vaiheessa keskittyneeni kirjaani niissä määrin, että oikea pysäkki on mennyt ohi jo ajat sitten. Pystyn lukiessani alleviivaamaan tekstiä (tätä en tee koskaan oikeille kirjoille) ja tekemään muistiinpanoja kätevästi, mikä toki on hieman sovelluskohtaista. Samoin englanninkielistä tekstiä lukiessa sanakirja on aina lähellä, vain parin tökkäyksen päässä.

Negatiivisesta puolesta voisin kai mainita e-kirjojen nykyiset hinnat kotoisassa Suomenmaassamme. Miten digitaalinen kirja voi maksaa yhtä paljon (tai parhaillaan enemmän) kuin painettu kirja? Eikö kirjojen hinnoissa tosiaan oteta huomioon paino- ja kuljetuskuluja tämän enempää? Onneksi on Amazon – ja kaiketi laitonta tiedostonjakamista lähestyvä sopimus muutamien ystävien kanssa siitä, että ostamme e-kirjoja puoliksi tai isommalla porukalla. Nyt, kun ne mokomat vielä saisi olohuoneen kirjahyllyyn pölyyntymään todisteeksi siitä, että olen tukenut kirjailijaa taloudellisesti!

Oletteko te testailleet e-kirjoja, eri lukuohjelmia ja -laitteita? 
Juu vai ei, yay or nay, najs eller bajs?
